Nedan kan du läsa mer om hur du skapar och administrerar dina användare, användarinställningar samt hur en användare tas bort eller begränsas. Klicka på respektive rubrik för att fälla ut informationen.
Lägga till nya användare +
För att skapa en ny användare går du till Inställningar (kugghjulet) > Generellt > Licenser & Användare och väljer Lägg till användare (var observant på att den nya användaren inte har någon licens förvald, så detta måste väljas innan du kan skapa användaren)
Förnamn, efternamn och E-post är obligatoriska fält.
Det behöver även finnas en attestansvarig. Antingen en användare med licensen Attestansvarig, Administratör, eller användaren själv.
Om ni ska ta ut lönefiler från systemet så behöver det finnas personnummer, anställningsnummer samt löneform angivet på användaren innan första filen tas ut.
Du väljer licens utifrån de behörigheter användaren ska ha i systemet.
Ta bort en användare +
För att ta bort en användare går du till Inställningar (kugghjulet) > Licenser & Användare, välj sedan den användare du vill ta bort och klicka på knappen Ta bort längst ned på vänster sida.
Observera!
När du tar bort en användare tas all information om användaren bort och informationen kan inte återskapas. Innan du tar bort användaren, säkerställ att alla tidrapporter är attesterade och eventuella löneunderlag är utskrivna, då de inte går att återskapa när användaren är borttagen.
Innan du tar bort användaren, säkerställ att alla tidrapporter är attesterade och eventuella löneunderlag är utskrivna, då dessa inte går att återskapa när användaren är borttagen.
Vid längre frånvaro
Om personen ska vara frånvarande en period vid exempelvis tjänstledighet, föräldraledighet eller säsongsanställning rekommenderar vi att du väljer Begränsa åtkomst för användaren för att behålla data och historik. Observera att du fortfarande betalar för begränsade användare.
Begränsa åtkomst för en användare +
Gå till Inställningar (kugghjulet) > Licenser & Användare gå in på den användare som du vill begränsa åtkomsten för och välj sedan knappen Begränsa åtkomst längst ned på vänster sida.
Alla inställningar och historik om användaren lagras. Användaren kan inte längre logga in i systemet, väljas in som deltagare på projekt och kommer inte att visas på listan för löneunderlag.
Observera att en användare med begränsad åtkomst fortfarande har kvar sin licens och att ni betalar för den licens som är knuten till användaren.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.